Voeding: waarop letten als duursporter na het sportseizoen?

Gedreven duursporters besteden vaak ook aandacht aan wat ze eten en drinken voor, tijdens en na het sporten. Na het sportseizoen gaat de riem er dan even af. Sportdiëtiste Stephanie Scheirlynck bespreekt enkele aandachtspunten.

Wat met voeding na het einde van het sportseizoen?

Tip 1: wees nu maar wat minder streng voor jezelf

Ben je een gedreven duursporter die heel het jaar nadenkt bij alles wat hij of zij eet en drinkt? Dan is deze periode het ideale moment om jezelf eens te verwennen. De boog kan immers niet altijd gespannen staan. Spreek gerust eens af met vrienden, of ga eens lekker uit eten en geniet er dubbel zoveel van.

Tip 2: laat je niet volledig gaan

Let op met de hoeveelheden : in deze periode ligt je energievebruik beduidend lager dan tijdens de piek van het sportseizoen. Dit betekent dat je dan ook minder grote hoeveelheden nodig hebt. Veel sporters zijn gewoon aan bepaalde portiegroottes en houden deze ook aan wanneer ze een tijdje minder sporten. Hierdoor kan je al snel enkele kilootjes bijkomen, wat op zich niet erg is in deze periode. De kilo’s die er niet bij komen moet je natuurlijk nadien niet meer verliezen.

Tip 3: wat met het lichaamsgewicht?

Tijdens de koude herfst- en wintermaanden ben je wat gevoeliger voor allerlei kwaaltjes zoals verkoudheden en de griep, zeker als je heel scherp staat. Het is dan ook geen enkel probleem als je vetmassa wat stijgt. Je weerstand zal hierdoor ook verbeteren en je hebt iets minder snel koud tijdens het sporten. Probeer dus zeker niet te scherp de winter door te komen. Het vergroot niet alleen de kans op ziekte, maar je loopt ook het risico om aan trainingskwaliteit te verliezen;

Tip 4: de feestdagen

De periode van de feestdagen komt stilaan ook in zicht. Dit is natuurlijk de uitgelezen kans om gezellig met familie en vrienden te tafelen. Als sporter is het geen enkel probleem om lekker mee te eten op de feestdagen zelf. Let er natuurlijk wel op dat je geen veertien dagen feest viert. Zo zorg je ervoor dat je na de nieuwjaarsperiode geen spijt hebt van de kilo’s waarvoor je weer heel wat zal moeten sporten om ze kwijt te spelen.

Pak jij je voeding buiten het sportseizoen anders aan? Laat het ons weten door onderaan deze pagina een reactie te laten.

Related Posts

Leave a Comment