Moet je als ouder frieten en hamburgers verbieden aan sportende kinderen?

Kinderen lusten nu eenmaal graag frietjes. Moeten ouders dit verbieden of beperken? Zijn hamburgers en frieten na de inspanning OK?

In onderstaande video geeft sportvoedingsexperte Stephanie Scheirlynck meer uitleg.

Zorg voor een evenwichtig voedingspatroon

Ook voeding die veel vet en suikers bevat is niet onmiddellijk schadelijk voor het lichaam. De hoeveelheid die je van deze voedingsmiddelen eet en het aantal keer dat je hiervoor kiest, kan echter wel een probleem zijn. Een portie frieten per week kan bij actieve jongeren geen kwaad, maar als je al de hele week ongezond eet en dan nog frieten kiest in het weekend, is de balans helemaal zoek. Je hoeft je kind dus zeker niet alles te ontzeggen, want verbieden zal je kind alleen maar meer zin doen krijgen in alles wat niet mag.

De timing is ook heel belangrijk:

  • Geef je kind geen hamburgers en frieten net voor of na de inspanning. Ze bevatten teveel vet, waardoor de vertering en het spierherstel vertragen.
  • Kies voor gemakkelijk verteerbare voeding na de inspanning om het spierherstel te bevorderen, met een combinatie van eiwitten en koolhydraten zoals een maaltijd met kip, vis of vlees, groenten en aardappelen, pasta of rijst.

Is het hamburgerkraam dan toch heel verleidelijk? Geef je kind dan eerst een recuperatiedrank, zoals een chocomelk of drinkyoghurt.

Related Posts

Leave a Comment