Wat eten sportende kinderen best na school maar voor de training?

Veel kinderen sporten tussen 18u en 20u ’s avonds. Wat kan je hen nog geven na de school en voor de training, in de wetenschap dat ze regelmatig last hebben van steken in de zij? En wat kunnen ze best na de training nog eten?

In onderstaande video geeft sportvoedingsexperte Stephanie Scheirlynck meer uitleg.

Zorg voor energie en behoud het comfort

Er zijn 2 zaken belangrijk:

  1. je kinderen hebben voldoende energie nodig om de training tot een goed einde te kunnen brengen.
  2. Anderzijds kan je ook niet onbeperkt en eender welke voeding voorzien, aangezien de maag alles nog moet kunnen verwerken voor de start van de inspanning.

Steken in de zij is een gevolg van teveel bloed dat nog nodig is om je spijsvertering in gang te houden. Meteen na school, rond 16u, is eigenlijk het ideale moment om nog wat energie bij te tanken. Hou het licht verteerbaar dus verkies geen vet- en vezelrijke voeding omdat deze meer tijd vragen. Kies dus voor een boterham met wat mager of zoet beleg zoals kippenwit, magere smeerkaas, confituur of honing; enkele pannenkoekjes of wat ontbijtgranen met melk.

Wat ’s avonds laat nog eten?

Als ze dan ’s avonds thuiskomen, voorzie je best nog een lichte maaltijd met een stukje kip of vis, groenten en wat aardappelen of granen. Ook al is het laat, je kind heeft nog voedingsstoffen nodig om te herstellen van de inspanning. Maak geen zware gerechten klaar, want het is niet de bedoeling dat het nog uren nodig heeft om te verteren. Voldoende rust is immers ook belangrijk!

Related Posts

Leave a Comment